Plaats
"De enige plaats waar succes voor werk komt, is het woordenboek." - Vidal Sassoon
Op deze pagina bespreken we de derde P:
Plaats

Product

Prijs

Plaats

Promotie
De ideale vestigingsplaats
De verkoopplaats, of vestigingsplaats, is van cruciaal belang. Deze moet aantrekkelijk zijn voor potentiële klanten. Over zo'n nieuwe locatie wordt jarenlang gediscussieerd. Er moet rekening gehouden worden met verschillende factoren, zoals vestigingsplaats, verkeershinder, parkeergelegenheid, de passanten, ...

Een goede vestigingsplaats moet voldoen aan verschillende eisen of voorwaarden. Hierbij wordt er bijvoorbeeld gekeken naar de parkeergelegenheid, maar ook naar de werkgelegenheid. Kan er voldoende werkgelegenheid gecreëerd worden?
Ook de rest van de omgeving is belangrijk. Je moet er uiteraard voor zorgen dat je weinig hinder kan creëren voor buurtbewoners en dat er goede en voldoende toegangswegen zijn.
Bepaalde voorwaarden zullen bepalen of men al dan niet de plaats kiest als verkooppunt. Hier wordt onder andere ook nog gekeken naar het koopgedrag van de consument, maar ook of de nodige fysieke ruimte aanwezig is om de producten aan te bieden. Ook het imago is een belangrijke factor.
Vestigingsplaatsen
Een vestigingsplaats kan verschillende vormen aannemen. Hieronder kan je alvast enkele vormen terugvinden, maar er zijn er zeker nog meer!

Automaten

Beurzen

Postorderbedrijven

Wereldwinkels

E-commerce

Tweedehandswinkels

Nachtwinkels

Veilingen

Shoppingcentra

Ambulante handel

Fabriekswinkels

Homeparty's
Verkooptrends
Retail verandert voortdurend. Er wordt altijd gezocht naar nieuwe manieren om te verkopen. Zo zijn er door de jaren heen enkele trends geweest in retail. Deze worden hieronder kort besproken.
Allereerst hebben we televerkoop. Deze trend kwam enkele jaren geleden reeds op. De verkopers zijn vaak vriendelijk en bieden iets aan wat je bijna niet kan weigeren.
De verkopers zelf hebben altijd een aangename stem, klinken geloofwaardig en zijn geduldig en vriendelijk. Toch vinden mensen het vaak niet fijn om deze telefoons te krijgen. We kunnen deze trend bekijken als alternatief voor de huis-aan-huisverkopen.
Maar ook marketeers maken gebruik van deze techniek, wanneer ze aan telemarketing doen. Zo voeren ze bijvoorbeeld tevredenheidsonderzoeken uit of proberen ze potentiële klanten binnen te halen.


Daarnaast hebben we ook nog infomercials. Deze vorm van verkopen is vaak enorm overdreven. Hierbij worden producten verkocht zoals afslankingsproducten en huishoudapparaten. De verkooptrend heeft een aantal vaste kenmerken. Het duurt ongeveer een half uur en wordt voornamelijk 's morgens en 's avonds uitgezonden. Dit omdat de zendtijd dan het goedkoopst is. Ook komen er heel vaak 'gebruikers' in beeld, om de kijker te overtuigen van de kwaliteiten van de aangeboden producten.
De laatste jaren is vooral 'on demand' een grote trend. Bedrijven zoals Telenet en Netflix hebben hier sterk op ingespeeld. De nieuwe generaties willen alles 'on demand'. Vertaald betekent dit 'op aanvraag'. De gebruiker kan zo kiezen wat hij kijkt wanneer hij daar zelf zin in heeft. Het aanbod wordt ook vaak geüpdate.
Zo is er uit deze trend ook gaming on demand, print on demand en software as a service verder gevloeid.


Ook de populariteit van kringloopwinkel, fairtradewinkels, biowinkels en outletwinkels is gestegen. De consument is sterk bezig met het milieu en wilt zijn steentje bijdragen.
Kringloopwinkels zorgen ervoor dat tweedehandsmateriaal een nieuw leven krijgt, dit door het afgedankte materiaal te gebruiken om een nieuw product te maken.
Fairtradewinkels bieden producten aan die werden gemaakt op een eerlijke manieren. De boeren/producenten van deze producten kregen hiervoor een eerlijke prijs.
Biowinkels zijn winkels die producten verkopen die het milieu zo weinig mogelijk belasten. Ze werken vaak met herbruikbare verpakking.
Outletwinkels geven bruikbare zaken een tweede leven. Ze willen hiermee de afvalberg verminderen en gaan zo in tegen de wegwerpmaatschappij.
Tijd om aan je portfolio te werken
Blader in je werkboek naar pagina 90. Lees de opgave en verwerk de antwoorden in een verslag van minstens 1 A4-papier in het opgestelde lettertype/lettergrootte.
Doe dit op basis van het sjabloon dat je kan vinden op Google Classroom. Zorg dat je een doorlopende tekst schrijft waarin de antwoorden op alle opgegeven vragen voorkomen.
Als dit klaar is, mag je het bestand indienen.